Cele i działania statutowe

Fundacja Inmelius

9 stycznia 2023 r.

STATUT FUNDACJI „INMELIUS”

I. POWSTANIE FUNDACJI

  1. Fundacja pod nazwą Fundacja „INMELIUS”, zwana dalej Fundacją, została ustanowiona przez Małgorzatę Kaczmarek, zwaną dalej Fundatorem, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Elżbietę Rączkowską – Martyn dnia 26.07.2021 r. w Kancelarii Notarialnej w Legnicy przy ul. Kościuszki 11.
  2. Fundacja działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu.
  3. Fundacja została ustanowiona na czas nieoznaczony.

II. POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Fundacja posiada osobowość prawną.
  2. Fundacja jest apolityczna, neutralna światopoglądowo i nie jest związana z żadnym wyznaniem.
  3. Siedzibą Fundacji są Gniewomirowice (gmina Miłkowice).
  4. Terenem działalności fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza jej granicami.
  5. Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu przepisów prawa polskiego.
  6. Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami
    i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
  7. Fundacja może zatrudniać pracowników i wolontariuszy.
  8. Fundacja może udzielać pełnomocnictwa osobom fizycznym i prawnym do jej reprezentowania.
  9. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą.
  10. Fundacja składa corocznie właściwemu ministrowi sprawozdanie ze swojej działalności.
  11. Fundacja używa wyróżniającego ją znaku graficznego oraz odpowiedników swojej nazwy w językach obcych.
  12. Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Rodziny i Polityki Społecznej.

III. JEDNOSTKI TERENOWE

  1. Fundacja może tworzyć oddziały terenowe oraz inne jednostki organizacyjne, w tym zakłady
    i przedstawicielstwa w kraju i zagranicą, łączyć się z innymi fundacjami, stowarzyszeniami i spółkami prawa handlowego w celu utworzenia nowego podmiotu oraz wchodzić w skład spółek prawa handlowego, fundacji i stowarzyszeń.
  2. Powoływanie i rozwiązywanie oddziałów i innych jednostek organizacyjnych odbywa się na mocy uchwały przyjętej przez Zarząd.
  3. Sposoby funkcjonowania i zakres kompetencji ww. jednostek reguluje uchwała Zarządu.

IV. CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA

§ 1 Cele Fundacji

  1. Działania na rzecz rodzin, w szczególności wymagających pomocy w zaspokojeniu potrzeb socjalno-bytowych i mieszkaniowych, oraz likwidacja ubóstwa i bezdomności, poprawa warunków mieszkaniowych, likwidacja barier architektonicznych, opieka nad dziećmi;
  2. Działania na rzecz ochrony przed bezdomnością osób, które znalazły się w trudnej sytuacji;
  3. Działania na rzecz zapobiegania uzależnieniom i patologiom społecznym;
  4. Działania na rzecz likwidowania zjawiska patologii w rodzinie i ochroną osób nią dotkniętych;
  5. Działania na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  6. Działania na rzecz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  7. Działania na rzecz pomocy rodzinom z osobą niepełnosprawną oraz w trudnej sytuacji finansowej i życiowej;
  8. Działania na rzecz osób niepełnosprawnych.
  9. Działania na rzecz wspomagania, opieki i walki z samotnością wśród osób starszych w miastach i na wsi, aktywizacja osób starszych, poprawa stanu zdrowia;
  10. Działania na rzecz osób w wieku emerytalnym
  11. Działania na rzecz podopiecznych z domów dziecka, placówek opiekuńczo-wychowawczych, organizacji
    i zakładów zajmujących się opieką nad dziećmi lub osobami psychicznie chorymi;
  12. Działania w zakresie ochrony i promocji zdrowia.
  13. Działania na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym
  14. Działania na rzecz promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy.
  15. Działania w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób.
  16. Działania na rzecz porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym.
  17. Działania na rzecz wdrażania w budownictwie mieszkaniowym nowych technologii: energooszczędnych, ekologicznych i związanych z szeroko pojętą ochroną środowiska.
  18. Działania na rzecz wspierania inicjatyw lokalnych
  19. Działania na rzecz organizacji i promocji wolontariatu;
  20. Działania w zakresie podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
  21. Działania w zakresie współpracy z organami administracji państwowej i samorządowej, instytucjami Unii Europejskiej, stowarzyszeniami, ośrodkami naukowymi, instytucjami kultury, placówkami oświatowymi, środkami masowego przekazu, osobami fizycznymi i prawnymi w kraju i za granicą.
  22. Działania na rzecz upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet
    i mężczyzn.
  23. Działania na rzecz osób pozbawionych wolności i ich rodzin;
  24. Działania na rzecz wspomagania rozwoju gospodarczego, w tym rozwoju przedsiębiorczości.
  25. Działania na rzecz wspomagania rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych.
  26. Działalność naukową, edukacyjną, oświatową i wychowawczą.
  27. Działania na rzecz wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu
  28. Działania w zakresie turystyki, krajoznawstwa oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
  29. Działania z zakresu kultury, sztuki i ochrony dóbr kultury i tradycji.
  30. Działania na rzecz upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji.
  31. Działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
  32. Działania na rzecz ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

§ 2 Fundacja realizuje swoje cele poprzez:

  1. Pozyskiwanie zniszczonych mieszkań, pustostanów do remontu i adaptacji oraz terenów budowlanych z przeznaczeniem na działalność statutową;
  2. Pozyskiwanie, budowę i adaptację pomieszczeń na świetlice środowiskowe, żłobki i przedszkola, mieszkania chronione i na wynajem, mieszkania komercyjne;
  3. Tworzenie i prowadzenie placówek profilaktycznych, terapeutycznych, opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, oświatowych, resocjalizacyjnych, socjalizacyjnych i niepublicznych placówek służby zdrowia, w szczególności świetlic, klubów, poradni, punktów konsultacyjnych, itp.;
  4. Opracowywanie, wdrażanie i realizowanie, programów terapeutycznych, wychowawczych, profilaktycznych, readaptacyjnych, resocjalizacyjnych i edukacyjnych;
  5. Stwarzanie młodym ludziom nie patologicznego oraz zdrowego środowiska rówieśniczego w szczególności poprzez propagowanie zdrowego stylu życia i ochronę zdrowia;
  6. Współpracę z kuratorami sądowymi;
  7. Udzielanie wszechstronnej pomocy i wparcia osobom uzależnionym od oraz ich rodzinom;
  8. Integrację osób niepełnosprawnych (tworzenie świetlic integracyjnych, działania na rzecz ich zatrudnienia i aktywizacji zawodowej, wyjazdy, obozy, kolonie, koncerty, rajdy, ogniska, biwaki, itp.);
  9. Prowadzenie kampanii i projektów na rzecz aktywizacji zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  10. Inicjowanie powstania oraz udział w klastrach i innych podobnych organizacjach, w celu realizacji wspólnych przedsięwzięć, mających na celu rozwój i wspieranie edukacji, w tym w szczególności poprawę jakości szkoleń zawodowych oraz podnoszenie kwalifikacji kadr;
  11. Finansowanie podnoszenia kwalifikacji pracowników Fundacji w szczególności poprzez kursy, szkolenia, warsztaty, studia, konferencje;
  12. Prowadzenie zajęć sportowych, edukacyjnych, terapeutycznych i artystycznych dla dzieci w tym również dla dzieci niepełnosprawnych;
  13. Pracę indywidualną, pracę w grupie w szczególności poprzez edukację, prowadzenie grup wsparcia, grup terapeutycznych, grup samopomocowych, grup rozwojowych;
  14. Doradztwo, udzielanie porad, konsultacji i rozmów wspierających w szczególności poprzez spotkania indywidualne, grupowe, dyżury telefoniczne, komunikatory internetowe;
  15. Sprawowanie dozoru nad skazanymi i sprawowanie opieki nad osobami zwolnionymi z zakładów;
  16. Udzielanie osobom pozbawionym wolności i ich rodzinom pomocy moralnej, materialnej i prawnej;
  17. Uczestniczenie w działalności wychowawczej i profilaktycznej, prowadzonej w zakładach, w których przebywają osoby pozbawione wolności, a zwłaszcza w dziedzinie kultury i oświaty;
  18. Indywidualne przygotowywanie poszczególnych skazanych do readaptacji w społeczeństwie po zwolnieniu z zakładu;
  19. Delegowanie swoich przedstawicieli do wykonywania zadań kontrolnych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, socjalizacyjnych i resocjalizacyjnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie społecznej kontroli;
  20. Pomoc merytoryczną i stypendialną dla uczniów i studentów;
  21. Organizowanie praktyk studenckich i wolontariatu;
  22. Organizację czasu wolnego w szczególności podczas wakacji i ferii zimowych (kolonie, obozy, wycieczki, zimowiska, rajdy, ogniska, biwaki, wyjazdy, itp.);
  23. Organizację działań szkoleniowych, naukowo – badawczych w dziedzinie budownictwa w zakresie: nowych technologii, zmniejszenia kosztów budowy i szeroko pojętej oszczędności energetycznych;
  24. Prowadzenie działalności informacyjnej, naukowej i wydawniczej;
  25. Inicjowanie i organizowanie akcji mających na celu zebranie środków finansowych na rzecz Fundacji, takich jak pokazy, aukcje, zbiórki, akcje dobroczynne, występy artystyczne i charytatywne, wystawy i inne;
  26. Skupianie wokół celów Fundacji osób i instytucji wspierających działania Fundacji;
  27. Inspirowanie, wyzwalanie i wspomaganie inicjatyw społecznych;
  28. Organizowanie i prowadzenie akcji, imprez o charakterze kulturalnym, społecznym i charytatywnym w szczególności konkursów, pokazów, koncertów, wystaw, aukcji, loterii, zbiórek publicznych;
  29. Wspieranie organizacyjne i rzeczowe osób fizycznych i innych jednostek organizacyjnych oraz nawiązywanie współpracy z instytucjami, szkołami i organizacjami społecznymi;
  30. Współpracę z lokalnymi samorządami, instytucjami i innymi organizacjami w celach realizacji działań statutowych;
  31. Organizowanie konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów, kursów, sesji naukowych i odczytów;
  32. Działania w środowisku w szczególności poprzez streetworking, partyworking;
  33. Inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działalności naukowo-badawczej;
  34. Prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej i kolportażowej zgodnej z celami statutowymi Fundacji;
  35. Powoływanie zespołów zadaniowych dla realizacji zadań statutowych;
  36. Opracowywanie i realizację przedsięwzięć w zakresie ekologii, ochrony środowiska oraz zrównoważonego rozwoju;
  37. Prowadzenie kampanii i projektów edukacji ekologicznej i zrównoważonego rozwoju;
  38. Prowadzenie wszelkich działań na rzecz popularyzacji rozwiązań Unii Europejskiej dotyczących ekologii, ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju;
  39. Inspirowanie i finansowanie przedsięwzięć profilaktycznych na rzecz zapobiegania wypadkom drogowym i ich skutkom;
  40. Współpracę międzynarodową;
  41. Udzielanie pomocy rzeczowej i finansowej organizacjom, grupom nieformalnym i osobom fizycznym o podobnym charakterze działania przez przyznawanie stypendiów, nagród, dotacji;
  42. Inne działania służące realizacji celów statutowych;

§3

  1. Działania określone w § 2 mogą być realizowane w ramach działalności nieodpłatnej lub odpłatnej pożytku publicznego.
  2. Przychody z odpłatnej działalności pożytku publicznego są przeznaczane wyłącznie na działalność pożytku publicznego.

V. ORGANY FUNDACJI

  1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
  2. Zarząd Fundacji jest jednoosobowy – w osobie Prezesa Zarządu – i powoływany na czas nieokreślony przez Fundatora.
  3. Zarząd Fundacji wykonuje swoją pracę społecznie. Zarząd może być zatrudniony przez Fundację oraz może otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
  4. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
    1. Uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych
    2. Uchwalanie regulaminów
    3. Sprawowanie majątkiem Fundacji
    4. Ustalanie warunków zatrudnienia pracowników Fundacji
    5. Przyjmowanie darowizn, grantów, spadków i zapisów, subwencji i dotacji
    6. Powoływanie i rozwiązywanie oddziałów oraz innych jednostek organizacyjnych
    7. Sporządzanie rocznych sprawozdań
    8. Ustanawianie pełnomocników
    9. Inne zadnia Zarządu określone w statucie
    10. Dokonywanie zmian w statucie

VI. REPREZENTACJA

Oświadczenia woli w imieniu Fundacji we wszystkich sprawach, w tym majątkowych, składać może Prezes Zarządu samodzielnie.

VII. RADA FUNDACJI

  1. Rada Fundacji jest organem o uprawnieniach kontrolnych, a także opiniodawczych.
  2. W skład Rady Fundacji wchodzi Przewodniczący Rady Fundacji jednoosobowo
  3. Przewodniczącego Rady Fundacji powołuje Fundator lub wyznaczona przez niego osoba na okres 2 lat na mocy uchwały.
  4. Przewodniczący Rady Fundacji może być powoływany wielokrotnie.
  5. Przewodniczący Rady Fundacji wykonuje swoją pracę społecznie. Przewodniczący Rady Fundacji może być zatrudniony przez Fundację oraz może otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
  6. Przewodniczący Rady Fundacji może być odwołany przez Fundatora lub wyznaczoną przez niego osobę na mocy uchwały przed upływem kadencji z następujących przyczyn:
    – złożenia rezygnacji,
    – wykonywania zajęcia, którego charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji Przewodniczącego Rady Fundacji,
    – istotnego naruszenia postanowień Statutu.
  7. Zakres kompetencji Rady Fundacji obejmuje:
    1. występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji,
    2. wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych przez Zarząd Fundacji,
    3. podpisywanie umów z Zarządem
    4. opiniowanie rocznych i wieloletnich planów działania Fundacji.
    5. kontrola działań Zarządu
    6. dokonywanie rewizji majątku oraz kontroli finansowej Fundacji, jej oddziałów oraz innych jednostek organizacyjnych
  8. Rada Fundacji pracuje na posiedzeniach zwoływanych przez Zarząd, nie rzadziej niż raz w roku. Przewodniczący Rady winny być poinformowany o posiedzeniu przynajmniej dwa tygodnie przed posiedzeniem.
  9. Przewodniczący Rady i Zarządu mogą zapraszać do udziału w posiedzeniach Rady Fundacji osoby lub przedstawicieli organizacji, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.

VIII. MAJĄTEK

  1. Majątek Fundacji stanowi Fundusz Założycielski o wartości 1000,00 zł (słownie jeden tysiąc złotych).
  2. Majątek Fundacji stanowią środki finansowe oraz nieruchomości i inne aktywa nabyte przez Fundację w toku jej działania.

IX. DOCHODY FUNDACJI

  1. Środki na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności pochodzą z:
    • Funduszu Założycielskiego
    • Grantów, dotacji, subwencji
    • Darowizn, spadków i zapisów krajowych i zagranicznych
    • Dochodów z aktywów, nieruchomości oraz praw majątkowych
    • Dochodów z darów, zbiórek i imprez publicznych
    • Dochody uzyskane z majątku trwałego i nietrwałego
    • Dochodów z operacji finansowych, odsetek i depozytów bankowych
    • Dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego oraz praw majątkowych
  2. Darczyńca, przekazując Fundacji środki majątkowe, może zastrzec rodzaj działalności Fundacji, na który środki te będą przeznaczone. Zarząd Fundacji może nie przyjąć tego warunku i zwrócić darczyńcy przekazane przez niego środki.
  3. Jeżeli przekazaniu środków nie towarzyszy określenie celu ich wykorzystania, Fundacja może przeznaczyć je na dowolny cel statutowy.
  4. Cały dochód Fundacji przeznaczony będzie na działalność statutową.
  5. Aby realizować swoje cele Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków Fundacji. Zakres działalności może być określony uchwałą zarządu.

X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 1. Likwidacja Fundacji

  1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustawiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
  2. Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów.
  3. O likwidacji Fundacji Zarząd Fundacji zawiadamia Ministra Rodziny I Polityki Społecznej
  4. Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Zarząd.
  5. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu na rzecz działających w kraju lub zagranicą innych fundacji lub stowarzyszeń o zbliżonych celach.

§ 2. Zmiany w statucie

  1. Zmian w statucie fundacji dokonuje zarząd. Zmiany statutu nie mogą dotyczyć celów określonych w akcie założycielskim.

Dołącz do naszej misji! Razem możemy stworzyć bardziej wspierającą i integracyjną społeczność dla wszystkich jej członków.

Jesteśmy również otwarci na współpracę z lokalnymi instytucjami, organizacjami społecznymi oraz samorządami, aby razem działać na rzecz dobra naszej społeczności.

Fundacja Inmelius

Jesteśmy organizacją, której misją jest skuteczne wsparcie osób znajdujących się w trudnych sytuacjach życiowych oraz promowanie integracji społecznej i zawodowej. Działamy na wielu frontach, aby zaspokoić potrzeby społeczności lokalnej i przyczynić się do poprawy jakości życia.

Skip to content